Authorized Reseller | Premium Service Provider | Solution Expert Education

Dostępność dla edukacji specjalnej

Dzięki technologi może być łatwiej!

Technologia powinna ułatwiać naukę także osobom niepełnosprawnym. Zarówno system iOS jak i macOS posiadają wiele usprawnień i udogodnień, które są adresowane do osób posiadających szczególne potrzeby w zakresie komunikowania się z urządzeniami.

Jesteśmy w stanie zaproponować rozwiązania i konfiguracje, które pomogą uczniom w korzystaniu z tych specjalnych udogodnień a nauczycielom dadzą narzędzia do lepszej komunikacji z uczniami. Obejmują one ułatwienia w zakresie czytania, pisania, słuchowe oraz czynności motorycznych.

Wzrok

  • VoiceOver
    VoiceOver jest czytnikiem ekranu bazującym na gestach. Pozwala na odczytanie przez urządzenie treści wyświetlanych na ekranie telefonu iPhone lub tabletu iPad. Wystarczy trzykrotne przyciśnięcie przycisku Home, aby w dowolny momencie uaktywnić tę funkcję. Ustawienia pozwalają na dostosowanie głośności i szybkości czytania do potrzeb użytkownika.
  • Inwersja kolorów
    OS umożliwia odwrócenie (inwersję) kolorów na ekranie, co bywa przydatne, jeśli podwyższony kontrast pomaga uczniowi w odczytywaniu treści. Inwersja działa z tekstem, grafiką, a nawet obrazem wideo. Wybrane kolory obowiązują w całym systemie, dlatego wszystkie treści i aplikacje zawsze wyglądają spójnie. Inwersji można też używać razem z funkcjami Zoom i VoiceOver.
  • Zoom
    Zoom to wbudowana funkcja powiększająca obraz na ekranie, która działa w całym systemie iOS. Działa też ze wszystkimi aplikacjami z App Store. Za pomocą stuknięcia palcami w ekran możemy powiększać obraz aż pięciokrotnie. Zoom działa z funkcją VoiceOver, a zatem uczeń może zarówno lepiej widzieć, jak i słyszeć to, co dzieje się na ekranie.

Słuch

  • FaceTime
    Wizualny komunikator Apple FaceTime pomaga uczniom w komunikacji wizualnej. Osobom komunikującym się za pomocą gestów (język migowy) daje możliwość nawiązywania kontaktu z osobami korzystającymi z urządzeń iOS lub komputerów Apple.
  • Dźwięk mono
    System iOS potrafi odtwarzać oba kanały stereo w obu słuchawkach lub głośnikach, a uczeń może dodatkowo zwiększyć głośność w jednym uchu, tak aby jak najlepiej słyszeć nagranie wykładu, muzykę lub ścieżkę dźwiękową filmu. Pozwala to osobom niedosłyszącym lub niesłyszącym na jedno ucho lepsze rozpoznawanie dźwięków.
  • Napisy kodowane
    Napisy pomagają w nauce uczniom, którym łatwiej jest zrozumieć treść w formie wizualnej niż jako dźwięk. Napisy są czytelne, pojawiają się jako biały tekst na czarnym tle. iOS obsługuje napisy w bezpłatnych materiałach edukacyjnych, jak podcasty i kursy pobrane z iTunes U.

Sprawność fizyczna i zdolności motoryczne

  • AssistiveTouch
    Urządzenia iOS mają wysoce precyzyjne, dotykowe ekrany, które nie wymagają nacisku, a jedynie dotknięcia powierzchni. Funkcja AssistiveTouch pomaga uczniom o ograniczonych zdolnościach motorycznych w dostosowaniu działania ekranu Multi‑Touch do indywidualnych potrzeb.
  • Dyktowanie
    Dyktowanie pozwala na automatyczną zamianę wypowiadanych słów w tekst pisany. Wystarczy puknąć w znaczek mikrofonu i urządzenie iOS takie jak iPad zamieni słowa w tekst. W ten sposób łatwo jest napisać wiadomość, notatkę, maila lub adres witryny internetowej bez konieczności dotykania klawiatury.
  • Poruszanie urządzeniem
    Konstrukcja iPada sprawia, że aplikacje mogą wykorzystywać takie gesty jak obrócenie i potrząśnięcie. Gesty te są dostępne nawet, jeżeli urządzenie jest zamontowane na wózku inwalidzkim.

Zdolności poznawcze, pisanie i czytanie

  • Dostęp nadzorowany
    To narzędzie, które pomaga się skupić na zadaniu uczniom autystycznym, cierpiącym na zaburzenia sensoryczne i mającym problemy z koncentracją. Lekarz, terapeuta lub nauczyciel może wyłączyć niektóre obszary ekranu tak, by nie reagowały na dotyk. W rezultacie nieskoordynowane stuknięcia i gesty nie odwrócą uwagi ucznia od wykonywanego zadania.
  • Funkcja „Mów zaznaczone”
    Urządzenia z systemem iOS potrafią czytać na głos mejle, strony WWW i e‑booki. Podczas odczytywania na ekranie mogą być podświetlane kolejne wypowiadane słowa, aby uczeń mógł podążać za tekstem. Możliwe jest też dopasowanie dialektu i szybkości czytania do potrzeb ucznia. Narzędzie jest doskonałym rozwiązaniem m.in. dla uczniów słabowidzących.
  • iBooks
    Oferuje nauczycielom narzędzia do tworzenia zindywidualizowanych materiałów edukacyjnych na iPada. Dzięki takim funkcjom, jak kolorowe zaznaczenia najważniejszych części tekstu, notatki, wyszukiwanie, fiszki czy słowniczek, pomagają uczniom w przygotowaniu się do zajęć i organizowaniu nauki. Dzięki zawartym w książce pytaniom powtórkowym uczeń może od razu samodzielnie ocenić swoją wiedzę i zorientować się, które zagadnienie jest najistotniejsze i, na które musi poświęcić więcej czasu.
  • Safari Reader
    Niektórym uczniom przeglądanie stron WWW dostarcza zbyt wielu bodźców. Safari Reader upraszcza widok strony WWW, usuwając elementy rozpraszające uwagę. Ukrywa reklamy, przyciski i paski nawigacji. Sprawia to, że uczniowie są w stanie skupić się na właściwej treści.
  • Uzupełnianie wyrazów
    System iOS pomaga uczniom cierpiącym na dysleksję lub zaburzenia kognitywne, a także osobom uczącym się języków obcych. Przyczynia się do rozwoju słownictwa i umiejętności budowania wyrazów. iOS sugeruje prawidłową pisownię już po wpisaniu kilku liter. Gdy włączona jest funkcja „Czytaj tekst automatyczny”, uczeń najpierw słyszy efekt dźwiękowy, a następnie proponowane słowo odczytane na głos. Sprawia to, że dzieci, którym pisanie w zwykłym edytorze przysparza ogromnych problemów, potrafią tworzyć zrozumiałe, często bardzo wartościowe teksty.